duminică, 22 mai 2011
Fatherland (1994)
N-am prea avut optiuni pentru azi din cauza ca is cam "out of service" datorita unor probleme la un ochi (care sper sa se rezolve pana next week de la sine ...). Trecand la subiect, acum nu multa vreme in urma scriam despre "Enigma". "Fatherland" e o ecranizare dupa acelasi autor, Robert Harris, si care in mare pastreaza si acelasi feeling de melanj intre drama si thriller pe fond de istorie legata de al doilea razboi mondial (ma rog, de data asta intr-un mod indirect si intr-un context complet fictiv, dar in definitiv filmul are cam acelasi aer).
Drept context de desfasurare avem o istorie alternativa, in care Germania nazista a castigat al doilea razboi mondial devenind imperiu, iar in anii '60 Hitler isi sarbatoreste a 75-a aniversare in paralel cu lupte de gherila care continua pe frontul sovietic si cu o intalnire programata cu presedintele US pentru a finaliza un acord oficial de pace si colaborare care sa incheie orice frictiuni intre cele doua puteri. Actiunea filmului incepe cu un ofiter SS (ajunsa forta politieneasca intre timp) care in zilele premergatoare evenimentului e chemat sa investigheze un cadavru al unuia din fostii membri de baza ai partidului gasit intr-un lac. Simultan, o jurnalista abia sosita din US e abordata de un individ misterios care ii paseaza un plic cu o fotografie de grup, un nume si o adresa care se pare ca ar avea ceva important de spus. Cam asta e punctul de start al liniei urmata de film, care poate pare suficient de interesanta la o prima vedere dar are o problema majora. E clara ca lumina zilei de la cap la coada, cei doi amintiti mai sus ajungand sa se intersecteze destul de repede intr-un soi de ancheta care pana la urma descopera ceva bine musamalizat de regimul nazist in contextul istoric al filmului - Holocaustul. No spoilers here pentru ca e aproape 100% evident de la inceputul filmului care pleaca cu varianta oficiala a relocarii evreilor in est in contextul alternativ care-l avem .. dar cum tot in contextul alternativ n-avem nimic care sa motiveze diferenta asta fata de cel istoric real e cat se poate de clar ca e cusuta cu ata alba.
N-am zis chiar tot legat de desfasurare, dar probabil nu e foarte greu de intuit pe unde bate deznodamantul povestii. Chestie care e principala problema a filmului. Cam stii la orice moment cum se termina, ma rog .. fara soarta exacta a personajelor, dar in context asta cam cade pe plan secund. In rest, pentru o productie TV, pentru ca asta e (made by HBO) pot sa zic ca e excelent lucrat. De la distributie, cu Rutger Hauer si Miranda Richardson (intr-un rol cu Glob de Aur) pana la partea de production design, destul de minutios lucrata, care da intr-adevar un feeling aproape de cum ti-ai imagina probabil un Berlin nazist in anii '60. In loc de trailer (care nici nu stiu daca exista) o sa inchei cu un clip de inceput care exemplifica destul de bine partea asta. Si care ramane probabil motivul principal pentru vazut filmul. Personal, astept sa vad o ecranizare dupa P.K.Dick cu "Man in the High Castle" sau Len Deighton cu "SS-GB", care pleaca de la o istorie alternativa similara, dar care desi nu le-am citit, din auzite ca story au ceva mai mult potential.
Rating: 3 out of 5
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu