duminică, 19 februarie 2012

Oscar 2012 - Cinematography



Daca in mare is cam dezamagit per total vorbind de ce filme am avut anul trecut, tre' sa recunosc ca raman cateva categorii care luate individual (si exclusiv) pentru ce presupun nu lasa loc de comentarii negative prea multe. Iar ce intra la imagine pot sa zic ca are un nivel suficient de ridicat cam an de an ca sa te puna un pic in ceata la facut pronosticuri.

"The Artist" - Guillaume Schiffman - face iar nota discordanta fata de restul nominalizatilor prin imaginea in black & white. Rezultatul final, de la dimensiuni pana la nuante se vrea a fi ceva care sa se apropie de ce puteai vedea in cinematografe in anii '20 (ma rog .. cu o calitate a peliculei la normele curente si un grad de deteriorare asemenea). Filmul a fost turnat insa color in original, iar modificarile s-au aplicat pe urma, dar rezultatul arata excelent. Si nu e vorba pana la urma doar de culoare cat si de cadraj, etc. Dupa mine e greu de prezis ceva aici, mai ales ca Schiffman (de care n-am auzit pana acum, lucrand exclusiv in cinemaul francez) tocmai a luat BAFTA. However ... ultimul film in alb-negru de care tin minte sa fi luat Oscarul a fost "Schindler's List" (filmat din prima in alb-negru). "The White Ribbon", recent nominalizat si "The Man Who Wasn't There" ceva mai vechi (care vizual e o capodopera dar pe care l-am vazut in color, ambele fiind turnate dupa acelasi procedeu de "decolorizare" ulterioara) au trecut neobservate. Deci, the next one ...







"The Girl with the Dragon Tattoo" - Jeff Cronenweth - e probabil cel mai putin plauzibil sa castige aici, dar pot sa zic ca mi-a placut enorm ce am vazut. E probabil cea mai mare diferenta (in plus) fata de versiunea originala suedeza. Trebuie sa recunosc ca sunt usor subiectiv, pentru ca am o slabiciune pentru filtre iar aici avem o alternanta de rece pe actiunea prezenta, care functioneaza perfect pentru atmosfera "eerie", cu tonuri calde sau chiar usor spre sepia in mare parte in flashbackuri. In plus filmul are cateva cadre de exceptie, genul care le retii (in teorie :) ) si la un an dupa ce vezi filmul = un exemplu - primul drum in masina spre casa Vanger. Anul trecut am fost lasat rece de nominalizarea lui Cronenweth (nume relativ nou ca afirmare pe zona asta) pentru "The Social Network". Anul asta l-as plasa al doilea in ordinea valorica care o vad eu. However, cum ziceam .. ma indoiesc ca din partea Academiei Americane are sanse ...







"Hugo" - Robert Richardson - e singurul 3D dintre nominalizati, si probabil in asta sta si avantajul (daca are vreun avantaj). Nu stiu insa cat din partea tridimensionala tine efectiv de directorul de imagine. Daca ar fi sa fac un top personal, Richardson pentru mine e in capul listei pentru cine lucreaza la ora actuala la Hollywood (overall raman fan convins al lui Christopher Doyle, dar omul asta nu tin minte cand a mai aparut pe credits intr-un film mainstream in afara Asiei). Iar ceea ce-mi place e in special cromatica - "Shutter Island" si "Inglorious Basterds" fiind doar doua exemple relativ recente. Totusi, desi "Hugo" arata foarte bine, parca la asta contributie mai mare are partea de production design, si mai putin ce tine de cinematography. In plus, nu prea is fan 3D si trasa linia, avem alte titluri care is ceva mai originale parca anul asta.







"The Tree of Life" - Emmanuel Lubezki - e cred, desi ignorat complet la BAFTA de curand, cel mai indreptatit sa ia un premiu la imagine anul asta, si mizez pe asta (desi n-as paria ...). Despre film, pot sa zic pe moment ca a fost o surpriza placuta. Mai multe la general o sa discut alta data. Pentru ca nu merita sa amestec prea multe acum cand ar trebui sa vorbesc de partea vizuala. Problema e ca nu prea stiu ce sa zic. E probabil cea mai aparte imagine din cele cinci nominalizari vis-a-vis de cadraj si focalizare. Chestie care da o nota de originalitate. Dar partea intr-adevar frumoasa e ca nu vine intr-un mod gratuit, e intr-un ton oarecum similar cu ceea ce sa-i zicem ca e actiunea filmului si in plus ajuta enorm dupa mine la gradul de "watchability". Overall (= si cu partea de VFX existenta) pot sa zic ca vizual filmul iti ofera ca feeling ceva apropiat, daca nu peste ce a oferit "The Fountain" (daca titlul nu suna cunoscut, you should watch it - daca suna, nu intamplator am facut comparatia avand ceva elemente comune undeva more or less in depth). Imaginea e clar partea care da greutate productiei asteia, si e dupa mine si principalul motiv pentru care merita vazut.







"War Horse" - Janusz Kaminski - e the outdoor movie, in ce avem aici. Spatii intinse, peisaje, panoramari, scene largi de razboi, stuff like that. Filmul are insa si cateva cadre mai restranse foarte faine (= mi-a ramas in minte un plan apropiat parca cu o reflexie intr-un ochi de cal). Nu prea vad insa cum ar putea sa impresioneze suficient incat sa ia un Oscar, mai ales dupa surpriza (oarecum) de anul trecut cand "True Grit" a ratat premiul, fiind tot outdoors, fiind clar peste ce-i aici, si cu Roger Deakins cred la a opta nominalizare fara Oscar. Si daca vorbim de premii, Kaminski, colaboratorul de baza al lui Spielberg pentru imagine a avut clar filme mai bune la activ (am amintit "Schindler's List" mai devreme).







Cum timpul meu liber e din ce in ce mai putin, mai e o saptamana pana la Oscaruri, si oricum scriu din ce in ce mai pe fuga, cred ca tura viitoare o sa fac un salt spre categoriile finale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu