vineri, 10 februarie 2012

Oscar 2012 - Sound Editing & Mixing



Am vrut sa postez marti intrarea asta, dar n-am mai apucat asa ca o sa am un weekend mai "dens" = duminica probabil revin cu ce avem la soundtrackuri anul asta. Dar pana una alta inapoi la sunet. M-am saturat sa tot zic an de an ce e "editing" si ce e "mixing" (cel putin in terminologia de tehnica cinematografica), dar ca rezumat prima implica cam tot ce tine de preprocesare, efecte, ADR (adica dubbing peste inregistrarea originala), etc iar a doua pe scurt presupune imbinarea a tot ce tine de sunet (inclusiv partea de music aka "coloana sonora" aka "soundtrack") in trackul final care il auzi. Prea "cetoasa" explicatia ? Check this out pentru clarificari: http://www.mpse.org/education/whatis.html .

Ca de obicei (deja incep sa ma-ntreb daca n-o fi o regula scrisa pe undeva ...) avem sase filme aici, din care patru au nominalizare comuna si pe editing si pe mixing, iar doua doar cate una de fiecare parte. Tot ca de obicei (cel putin eu nu-mi aduc aminte de nimic in ultimii ani ca sa infirme ...) cele doua mai sarace in mentiuni cam pot fi taiate de pe lista ca sanse. ... Dar vad ca incep sa uit ca scopul la intrarile astea e mai putin speculatie privind Oscar predictions, si mai mult discutat efectiv ce-i de capul filmului, asa ca let's get to the point:

Am scris despre "Drive" anul trecut cand am facut patru ani de blog. Si cred ca am zis acolo cat de bine sta filmul asta ca sunet. Pentru ce tine de nominalizarea care o are - doar la editing - pot sa zic ca tin minte si acuma dupa trei luni ca nu e vorba doar de scrasnete si sunete de motor ci si de parte de Foley (vezi linkul de mai sus) + ceva de care urechea mea (probabil cam surda...) e impresionata cam rar: fluctuatiile pe volum. Dar presupun ca deja incep sa plictisesc cu ce aberez, asa ca nu stiu daca e cazul sa ma mai chinui sa intru in detalii de tehnica pe care pana la urma is departe de a le sti la un nivel suficient. Faza e ca pana la urma strict vorbind dintre coloana sonora, mixing si editing nominalizarea a venit pentru ultima. Iar ultima cat o fi ea de apreciata de timpanul meu e totusi mai slaba ca primele doua (ce ziceam eu mai sus de volum + ce spune nenea de mai jos de scena liftului se leaga mult de mixing). Asta e una din multele ciudatenii pe care m-am ferit sa le aduc in discutie de la Oscarurile de anul asta. Si in concluzie (a se vedea si "statistica" de mai sus cu sansele pentru filmele cu o nominalizare), desi mi-ar place sa gresesc ma indoiesc ca sunt sanse pentru "Drive" ...



"The Girl with the Dragon Tattoo" - dublu nominalizat aici - e varianta americana a probabil destul de bine cunoscutului original suedez (cel putin la nivel de carte). Despre film, ce sa zic .. pentru mine e un pic overrated = prefer varianta originala. E parca mai .. "naturala" sau altfel zis "less hollywoodish" (in mare parte din cauza lui Noomi Rapace, care desi in opinia mea o actrita fara prea mare putere de expresie, a reusit sa faca un rol peste cel al lui Rooney Mara). Trebuie sa recunosc totusi ca filmul in versiunea lui Fincher sta clar mai bine tehnic. Iar asta include si sunetul, si in special mixul final, unde ma risc sa zic ca il vad pe prima pozitie la favoriti (pentru editing sunt clar filme care stau mai bine cu efectele iar asta trage acolo in sus sau in jos). Tre' sa fiu fair totusi si sa zic ca n-as paria nimic la "sound mixing" anul asta, pentru ca parerea de mai sus e departajata ca sa zic asa pe baza de preferinte personale :) = care imi suna mie mai bine. Daca ar fi sa incerc sa fac o analiza mai obiectiva mi-e cam greu sa departajez intre trei titluri, urmatorul venind dupa clipul de mai jos ...



"Hugo" are si el nominalizari si la editing si la mixing. Si ca mai sus, pe editing nu prea vad asa mari sanse. Or fi multe ticaituri de ceasuri pe acolo + alte efecte de rigoare dar parca nu mi se pare ceva atat de impresionant auditiv ca sa aduca un premiu acolo. In plus, daca rezisti fara sa adormi (pentru mine n-a fost cazul fiind praf de obosit nu din alte motive) la clipul de aici http://soundworkscollection.com/hugo probabil te lamuresti (din cat am prins si eu ..) ca parte de preprocesare a fost mai putina si accentul s-a dus spre mixul final. Unde, dat fiind gramada de nominalizari care le are "Hugo" sunt sanse ca un Oscar sa vina din inertie (si tot din inertie ar putea pana la urma trage si unul pentru Editing dupa el ...) dar parca totusi am sperante ca o sa fie amanat pentru alte categorii. Off-topic: am preferat clipul de mai jos in loc de cel de peste juma de ceas durata din linkul anterior, dar trebuie sa mentionez ca intrarea asta ar fi mult mai "fara vlaga" fara materialul excelent de la Soundworks Collection, care scoate clipurile astea de ceva vreme si mai aduce un pic de lumina pe zona cam "obscura" in general ce tine de sunet.







Daca pot sa zic ceva sigur 100% in intrarea de azi (well .. hai .. 99.99 in perioada :P), e ca "Moneyball" e clar la coada listei. Filmul e un real story from the baseball world, si mai are nominalizari, ca sa nu ma lungesc aici la subiect. Pentru sunet insa doar una - pe mixing - si la ce contracandidati is nu vad loc de discutie. In plus, nici macar nu as putea spune ca am auzit ceva care sa se preteze la a fi nominalizat. I mean ... is tone de filme "sports related" unde ai stadioane pline, si efectul sonor rezultat mixat peste, intercalat cu alte chestii, ca sa nu mai fie demult ceva care sa atraga atentia. Nici macar n-am reusit sa gasesc un clip foarte relevant .. singurul, intr-o mica masura, e cel de mai jos (cat o mai rezista pe YouTube ...):







"Transformers" - episodu' 3 - are dubla nominalizare. Chestie care vine oarecum natural la un film cu densitatea de cartuse, explozii, si alte "weaponry related stuff" pe centimetru de pelicula peste limita admisa (sau in alti termeni cantitatea de zgomot produsa de cele enumerate). Oricat ar fi laudat ce tine de sunet aici - si obiectiv vorbind cu sanse reale cel putin pentru editing la cat s-au chinuit oamenii cu prerecordings, voci robotizate & stuff like that - eu refuz scurt sa cred ca, .. chestia asta .. poate lua un Oscar. Sper sa n-am dezamagiri in sensul asta.



Ultimul pe lista (alfabetic) - "War Horse" e dupa mine primul cu sanse la editing anul asta, si un candidat serios si pentru mixing (acuma sincer sa fiu, daca nimeresc ceva la cat de pe fuga am vazut filmele e mare minune :P). Filmul e o poveste, cam prea lacrimogen si "ultracliseic" spusa cel putin pentru mine, despre un cal ratacit de stapan in primul razboi mondial. Ca story in sine potential are ceva mai mult decat ma asteptam .. dar mai multe comentarii alta data. The sound: efecte avem cat cuprinde pentru editing + .. the horse itself (sau "the horses" mai bine zis) .. Adica na, sa-ti imaginezi ca tot ce auzi din pdv onomatopeic e the production track (= banda trasa prima data) e naiv. Dar filmul e excelent de bine lucrat pe segmentul asta si chiar daca nu e ceva nemaintalnit e un plus mare care vine pe langa restul fata de ceilalti nominalizati. Iar restul (= the war, sound 7.1, etc) poate fi pus fara probleme la acelasi nivel cu "Transformers". Pentru mixing o sa fiu scurt: pentru mine nu e ceva extraordinar, dar parca complexitatea ce se trage din ce auzi in zona ailalta (la efecte) trage destul in sus ca sa ai ceva macar comparabil cu "Hugo" si "The Girl with the Dragon Tatoo" => pus pe lista de favoriti.



Cam atat .. Si-asa am scris probabil prea mult pentru cineva care face evaluarea la propriu "dupa ureche" :P . Chestie care evident o sa se intample (very soon I hope) si pentru sectiunea de "music" :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu