sâmbătă, 8 august 2020

The Invisible Man (2020)




Mi-a scapat romanul clasic de H.G. Wells cu acelasi titlu ca productia de fata, "The Invisible Man", din literatura perioadei de adolescenta. Dupa ce-am vazut insa "Hollow Man" acum 20 de ani, am reusit insa sa aflu ca respectiva carte ar fi un horror in toata regula. Nu ca ar avea mare legatura cu vreunul din cele doua filme, desi sunt incadrate in acelasi gen pe IMDb.

Subiectul, in ambele filme, si-n roman din auzite, are una bucata element comun = evident omul invizibil, un cercetator care reuseste in urma unui experiment sa ajunga la starea respectiva. Din pacate nu profita in sens pozitiv de situatie, in fiecare caz fiind corupt de probleme mentale. In "Hollow Man", si iar din auzite, in carte, motivul e ireversibilitatea experimentului. Mai departe din film nu-mi aduc aminte mare lucru in afara ca avea efecte faine pentru vremea aia si ca mi-a placut, iar cartea cum am zis, n-am citit-o. In ultima versiune de "Invisible Man" povestea e un pic diferita. Experimentul e de fapt un costum creat de un geniu in optica, Adrian Griffin, costum evident dezbracabil = efect reversibil. Geniul in optica are insa alta problema, mai precis o obsesie in a avea control total asupra propriei sotii, Cecilia. Obsesie care merge pana la instalarea de camere si sisteme de securitate care transforma resedinta familiei intr-o carcera. Rezultatul e fuga disperata intr-o noapte a sotiei, aceasta refugiindu-se la un prieten politist al propriei surori. Traumele sunt insa suficient de mari incat sa-i fie frica sa paseasca in afara casei respectivului. Cel putin pana ce afla ca, acum fostul sot, s-a sinucis...

Mai departe ne spune trailerul ce se intampla. Filmul are, daca am numarat bine, vreo trei wannabe twists, din care hai... ca sa fiu fair, unul nu-i asa previzibil. In rest, cam totul e previzibil. Poate in afara de vreo doua actiuni care nu prea se leaga. Filmul e insa suficient de dinamic cat sa nu plictiseasca dar ce-l salveaza e in special cum e lucrat. Intr-adevar, imprima o atmosfera de tensiune care duce spre horror, dar ca gen l-as plasa mai degraba la thriller - efectul asta intalnindu-l suficient de rar cat sa-l apreciez (culmea e ca acum mai putin de o luna am avut "The Guest" pe blog). As puncta pozitiv ca n-avem exces gratuit de violenta. Nu inseamna ca n-avem dar e concentrata cam toata in trailer cu exceptia unei scene mai dure. As mai puncta partea de art direction/set decoration/location setting pentru alegerea resedintei Griffin. Proprietatea imensa, plasata undeva in apropiere de o plaja, interioarele, pana si gardul, parca ajung sa capete rol de actor la un moment dat. Parca n-as merge chiar pana la o comparatie cu Overlook Hotel din Shining, dar oricum e undeva in top 10 la imobile de remarcat in filme.

Dintre "Hollow Man" varianta 2000 si "The Invisible Man" varianta 2020, cred ca in final prefer "Memoirs of an Invisible Man" varianta 1992. Care e bazat pe o alta carte care e o combinatie intre SF, actiune si comedie si n-are nici o tangenta cu romanul lui Wells sau cu genul horror. Culmea, e regizat de John Carpenter ("Halloween", "The Fog", "The Thing", etc.). Dar din care iar nu-mi aduc aminte prea multe pe langa impresia care mi-a lasat-o cand l-am vazut. Ca oi fi eu nostalgic dupa vremuri cu mai multa liniste si mai putine griji, maybe... Desi, daca ar fi sa ma iau dupa trailers, ignoring the aging effect. Well, judge for yourself...

Rating: 3.5 out of 5

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu