duminică, 18 noiembrie 2007

30 Days of Night (2007) ... + about horror genre ...




Too much gore...

Cred ca o sa repet cam ce-am facut in postul trecut = sa discut mai mult despre genul filmului decat despre el in sine, pentru ca nici in cazul de fata nu prea am ce sa spun.

Cam la ce te astepti cand vrei sa vezi un horror ? Pentru mine personal e printre genurile preferate de film (impreuna cu fantasy/sci-fi si thriller, so probably you'll get a lot of them in my posts) dar in general nu se ridica foarte sus calitativ din pacate. Probabil pentru ca se urmareste in foarte multe cazuri un produs foarte comercial, scos fortat cat mai spectaculos vizual cu un buget mic chestie care rezulta tocmai intr-un efect invers, si in multe cazuri lucrat pe fuga de regizori la prima experienta cu un lung metraj. Oricum, de obicei sunt mai indulgent ca sa zic asa, pentru ca dupa cum zicea odata intr-un making of un regizor e genul de film in care ai ocazia sa experimentezi cel mai mult, chestie care e si partial motivul pentru care se afla printre genurile pe care le prefer in mod special (Culmea e ca filmul respectiv - "Darkness Falls" e un film slab ca sa nu zic chiar prost, pana si prin ilaritatea subiectului tratata cat se poate de serios - Zana Maseluta intr-o varianta demonica care terorizeaza o comunitate izolata).

O sa incerc o clasificare punctuala a subgenurilor de horror, ca in cazul postului anterior pentru western, dar o delimitare pe subgenuri e destul de greu de facut in general, cum am mai spus-o. Subiectul tipic pentru orice film ce intra categoria asta e o confruntare cu emfaza pe partea de tensiune si soc vizual, auditiv, etc, intre partea pozitiva, umana in general si partea negativa. S-ar putea evidentia deci cateva categorii, poate un pic hilare :), cu multe puncte comune care nu epuizeaza totusi tot genul, departajate in special printr-un fel de-a spune de elementul negativ prezent.

  • Horrorurile cu... monstri terestri (rechini, lupi turbati, mistreti, si alte fiare suferind sau nu de diverse mutatii genetice) - "Jaws", "Razorback", samd - elementul negativ nu prezinta decat o inteligenta instinctuala, compensata in general de forta fizica, ce duce filmul intr-o zona slab exploatabila in ce priveste conflictul psihologic dintre parti

  • Horrorurile cu... monstri extraterestri - "Alien", "Predator", "Species", samd - elementul negativ prezenta o inteligenta de alta natura decat cea umana, ce se poate apropia sau nu de cea din categoria anterioara, focalizata in general pe un anumit scop, cu posibilitati variind de la slab la foarte bogat in ce priveste partea de conflict psihologic

  • Horrorurile cu... element negativ uman - "Saw", "Scream", "Ravenous", "Halloween", etc, in general filmele cu serial killers (monstri criminali in serie suna cam aiurea si e prea particular) - elementul negativ se afla in cel mai apropiat raport de forte cu cel pozitiv, chiar unul uneori inferior aparent prin numar; posibilitatile privind partea de conflict psihologic sunt cele mai mari aici, dar in general foarte slab exploatate preferandu-se socul vizual - genul se apropie si chiar se intrepatrunde cu thrillerul unde de fapt ajunge cand socul scade si partea de conflict psihologic creste

  • Horrorurile cu... zombie - "Dawn of the Dead", "28 Days Later", etc - multe parti similare cu prima categorie, elementul negativ nefiind reprezentat neaparat de zombie ad literam ci de grupuri de indivizi depasind covarsitor ca numar elementul pozitiv prezent, cu o inteligenta de grup ce in general deriva din cea umana si cu un scop instinctual precis de asimilare/eliminare a intregii specii umane; conflictul psihologic e in general exploatat aici foarte mult in cadrul elementului uman ramas prezent ce se lupta pentru supravietuire

  • Horrorurile cu ...vampiri si varcolaci - "Dracula", "Ginger Snaps", "Frankenstein" etc - iar nu e vorba numai de vampires & werewolves - de asta am mentionat "Frankenstein", aici apar similaritati in ce priveste categoriile anterioare dar in plus e prezent si conflictul intern al elementului negativ (iar neexploatat de obicei) in ce priveste conditia sa - intre uman si inuman - chestie care apropie destul de mult genul si de drama

  • Horrorurile de atmosfera - "The Ring", "Dark Water", "The Shining", "Exorcist" etc - e vorba de filmele in care elementul negativ nu are o prezenta fizica permanenta sau cel putin nu apare din start ci se formeaza pe parcurs; sunt bazate in general pe tensiunea care creste de-a lungul filmului pana la deznodamant, accentuata de diverse procedee vizuale (filtrari ale imaginii spre anumite tonalitati de exemplu), de coloana sonora si alte elemente tehnice, cu elemente reduse de soc vizual = gore & blood, tinzand iar destul de mult sub aspect ca gen spre thriller


Nu cred, cum am zis, ca am reusit o clasificare foarte completa dar sper destul de cuprinzatoare. O nota care mai vreau s-o mai fac asupra unui horror mai sta si in includerea sau lipsa unor elemente de umor negru, ce relaxeaza aproape insesizabil atmosfera din timp in timp, caz necesar sau nu de la film la film in functie de subiect, scenariu, etc, care poate aduce un plus sau un minus in functie de cum se potriveste in context, ce conteaza din punctul meu de vedere foarte mult. Ca simplu exemplu pozitiv, nu vad o necesitate pentru asa ceva, ba din contra, in "The Ring", iar tenta de comedie neagra pe care o are "Ginger Snaps" uneori, mi se pare cat se poate de binevenita. Nu-mi vine nici un exemplu negativ acum in minte decat cel pomenit mai sus cu "Darkness Falls" unde subiectul se preta mai mult la o tratare mai ironica, decat la una sobra.

Ok, intorcandu-ma la "30 Days of Night" avand in vedere premisa de la care se pleaca, o localitate mica din Alaska in timpul perioadei de noapte polara (nu stiu cat de corecta e exprimarea dar pp ca s-a prins ideea), ma asteptam la ceva care sa se apropie macar un pic de thriller = partea de conflict psihologic ceva mai elaborata. Tot timpul cand ma gandesc la noapte in Alaska imi vine in minte "Insomnia" cu Pacino, probabil si de asta. In general cand te astepti la ceva mai mult de la un film si nu primesti mai nimic, il vezi mult mai jos decat daca l-ai viziona fara sa stii ceva despre acesta. E si cazul de fata.

(Spoilers...) Filmul se incadreaza in categoria "zombie horrors". Spre deosebire de filmele si remakeurile dupa George Romero care practic a definit subgenul, sau raportat la ceva mai nou cum ar fi "28 Days Later" ce tine de categoria asta (n-am vazut "28 Weeks" inca), partea de tensiune psihologica in cadrul grupuletului de supravietuitori ramas e complet neexploatata, sau cel putin chestia asta e realizata foarte slab. Se pune accent in special pe cat mai mult gore si secvente de soc. N-as avea nimic impotriva, e un horror, daca ar mai fi sustinute si de altceva dar nu sunt ! Cele 30 de zile nu se simt. Totul seamana mult mai mult cu o noapte luuuunga, in care fuga stupida a personajelor pe o raza de cateva sute de metri din locatie in locatie e repetitiva si chiar pare la un moment dat lipsita de noima. Nu caut in general explicatii logice pentru un scenariu, trec cu vederea de obicei gaurile in el, dar asta e un film slab - in 30 de zile adunatura de cadavre umblatoare chiar nu puteau sa dea de ei in perimetrul ala restrans, mai ales ca in final il pun pe jar aproape instant ? E chiar aiurea... Loooong & boring. Dupa primele secvente de... "interactiune" cu zombie, am fost aproape sigur ca regizorul a facut videoclipuri inainte. Mi-am confirmat dupa. E complet stupid sa filmezi in fast-motion o scena de lupta la orice scara ar fi ea, in anumite cazuri. Dupa ce ca ametesti privitorul, nici nu obtii vreun efect. Uneori merge, in special in filmele de arte martiale. Acolo efectul e enhanced ca sa zic asa, dar mai mult cu alternante rapide de slow cu normal si cu fast motion, nu fast motion si atata tot. Cand mai termini scena si intr-o balta de sange care nici nu stii de unde provine si care nu e sustinuta de nimic in film decat de un fir narativ sec vazut in alte nspe locuri, tot ce iese e dezgust.

Culmea e ca
, singurul punct pozitiv care l-am vazut e 100% similar cu filmul din postul anterior, mai exact o scurta interpretare a lui Ben Foster in rol negativ care ridica un pic filmul. Incep pe baza asta sa cred - folosind un cliseu - ca ii vin ca o manusa rolurile de villain. E cat se poate de credibil, atat in "3:10 to Yuma" cat si aici.

In rest alta recomandare n-am decat eventual pentru cei avizi de horror sau fanele lui Josh Hartnett.

Rating: Low

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu