duminică, 18 noiembrie 2007

Sky Captain and the World of Tomorrow (2004)




Poate ar trebui sa incep cu ce inseamna film-noir pentru cine nu stie, dar scriu cam pe fuga (si imi e si somn...) asa ca o sa ma rezum la un exemplu clasic si atat: "The Maltese Falcon".

Filmul de fata - "Sky Captain and the World of Tomorrow" - poate intra in catalogarea de neo-noir (ca sa pastrez clasificarea de noir pentru anii '30-'40) prin modul in care e lucrat ca imagine si montaj inca de la primele scene. Vazusem cateva secvente acum vreo trei ani cand s-a lansat, iar cromatica datorata filtrelor nu m-a atras prea mult la vremea respectiva. L-am vazut abia recent si am o parere complet schimbata. E lucrat foarte plastic. Alb-negrul din noirul clasic a fost inlocuit prin cateva filtre ce dau o tenta de invechire, daca as fi de specialitate poate as sti sa dau si nume exacte, asa nu pot sa spun decat ca variaza de la un sepia parca virat mult spre rosu - pentru sepia ma refer, alternat cu un viraj spre albastru sau chiar ambele in acelasi cadru, pana la nuante de griuri, la care se adauga un efect de fade. Dar decat sa bat campii, pentru ca n-am acum timp sa caut terminologia exacta relativ la ce ma refer mai bine mai dau un Very Big Spoiler: http://uk.youtube.com/watch?v=CKMGoeolQnI, va puteti face o idee de aici despre ce vorbesc. CGI-ul e foarte prezent si foarte ok realizat din pdv imbinare cu imagine. Nu prea iti dai seama unde incepe una si unde se termina alta pentru ca sincer cred ca tot filmul a fost prelucrat on PC. Cel putin vazand un gros plan la un moment dat mi-au venit in minte filmuletele scoase de Blizzard pentru games in ce priveste detaliile si efectul de fade de care ziceam mai sus.

Relativ la subiect ar parea ceva bazat pe comic books (Sky Captain vs. Totenkopf), dar e un script original se pare. Nu e extraordinar de sofisticat dar sustine foarte bine atmosfera de film noir prin plasare temporala si subiect, si sincer, e entertaining, mai ales ca e presarat (relativ rar din pacate) cu cateva pasaje de umor mai mult sau mai putin sec (spoiler: nu pot sa-mi scot din minte secventa cu bariera Tesla dupa dezactivare - from IMDB:

"[after Dex unplugs the Telsa coils that previously electrocuted Dr. Kessler]
Joe 'Sky Captain' Sullivan: Is it safe?
Dex Dearborn: Well, there's only one way to find out.
[Sky Captain and Polly cross the threshold together and are relieved to be unharmed]
Dex Dearborn: I meant throw something. "

ma rog... arata mai funny in context pe ecran decat in scris). Finalul chiar poate fi considerat ca fiind deep si lasand loc de interpretari dar n-o sa ma apuc sa fac asta acum (am zis in start, mi-e somn... si e tarziu). Pur si simplu doar ca o idee din mai multe, se poate pleca de la ce specie lipsea in "arca" inainte de decolare si s-a completat in ultimul moment, si divaga. Oricum nu e un film menit in sine sa trezeasca intrebari, parerea mea, ci pur si simplu sa asigure vreo doua ore de spectacol vizual si relaxare.

In ce priveste distributia, n-am prea multe de zis. Jude Law si Gwyneth Paltrow nu fac nici pe departe cine stie ce roluri iar in rest nu prea am ce comenta relativ la partiturile mai mici. Cui ii place in mod deosebit Angelina Jolie (pe mine personal nu m-a impresionat vreodata in vreun rol) poate sa vada filmul - are un rol secundar mai pe final.

Rating: Good

(Off topic: Am incercat sa dau un head start mai consistent, ca sa zic asa, timp de o saptamana la blog - dar n-am cum sa mai mentin acelasi ritm din lipsa de timp acuta care e pe cale de cronicizare :) so... not giving up yet... o sa incerc sa postez macar once/week relativ la un film ceva mai proaspat vazut - nu neaparat nou. Prin ce am trecut pana acum, doar ultimele patru sunt mai recente, si din astea ultimul vazut fiind acum vreo doua saptamani. In concluzie imi cer scuze pentru eventualele gafe, dar daca nu le am fresh in minte am sanse mari sa mai incurc borcanele.)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu