miercuri, 14 noiembrie 2007

Merlin (1998)




Nu prea stiu cum sa-ncep... (Spoilers ahead) As incepe cu secventa de intro dar n-am cum in scris si n-am gasit nicaieri o captura originala... E bucata care te introduce din start in atmosfera atat prin partea vizuala cat si prin cea audio care se mentin cam in acelasi ton pe toata durata filmului. Sper sa nu incurc borcanele pentru ca "citez" din memorie si sa nu para oarecum hilara sau deplasata afirmatia, dar plonjeul camerei, urmat de travellingul paralel cu fuga calului in acel spatiu, toata imaginea filtrata spre violet si sustinuta de tema sonora superba in crescendo cred ca e una din cele mai faine secvente de intro credits. In fine... Cum am spus, sper sa nu gresesc in afirmatii; n-o mai am chiar fresh in minte.

Filmul e o productie TV in doua parti made by Hallmark Entertainment si probabil o sa fie una din putinele de acest fel care o s-o tratez pe blog pentru ca se distinge clar de absolut tot ce am vazut made for TV. (Don't get me wrong, n-am nimic cu TV productions, dar mi-am propus sa tratez in special movies made for big screen, pentru ca exista niste diferente intre cum e conceput un film destinat unei sali de cinematograf - chiar daca ajungi sa-l vezi pe ecran mic, si un film facut pentru TV; e vorba de forta de impact dorita, de buget, si de multe altele pana la amanunte de gen filmare in format panoramic sau nu.. desi aici si nu numai lucrurile incep sa mearga pe o panta ascendenta si in ce priveste productia TV; oricum pe moment focus on movies made for big screen) ... Revenind din paranteza, dupa cum am zis e un film made for TV dar cu un buget din cum se prezinta destul de consistent pentru asa ceva. Ca fapt divers, filmul a fost turnat in doar sase luni, toamna, iarna din ce stiu - posibil tocmai pentru limitarea cheltuielilor de productie. Rezultatul cred ca devine si mai spectaculos avand in vedere perioada scurta relativ la intinderea scenariului si la caracterul filmului.

Tema cum probabil e clara din titlu reprezinta o alta adaptare pentru ecran a unei parti din Legendele Mesei Rotunde. Sincer nu are cine stie ce legatura cu povestea originala, ca multe altele (unde by the way - Merlin ramane inchis intr-un turn de sticla long before the story ends daca-mi aduc bine aminte), doar elementele de baza care apar mai peste tot fiind pastrate (Arthur si Excalibur, cautarea Graalului, Lancelot & Guinevere, etc). Storyul insa care apartine de acelasi autor care a scris "Ladyhawke" (to ring a bell - Rutger Hauer si Michelle Pfeiffer blestemati sa paraseasca forma umana pe rand in timpul noptii si zilei, pentru a nu se putea vedea vreodata), e mult peste alte productii. Chiar as putea spune ca mi-a placut mult mai mult ca scenariu decat "Excalibur" de John Boorman care probabil e cea mai fidela adaptare (si de altfel un film foarte bun la randul sau dar cu o tenta specifica data de regizor + amprenta perioadei cand a fost realizat). Desi pe de o parte pot fi considerate clisee sunt multe pasaje in script care te pot lasa sa filosofezi un pic mai mult pe tema a ce semnifica in relatie cu actiunea (part of these here: http://www.imdb.com/title/tt0130414/quotes).

Revin putin la secventa de intro pentru a ma referi din nou la tema sonora prin care incepe, si care e reluata de-a lungul filmului si dezvoltata si in scena de incheiere. Coloana ii apartine lui Trevor Jones (probabil cel mai cunoscut pentru Promentory de pe soundtrackul "Last of the Mohicans") care de altfel a semnat si soundul din "Excalibur" de Boorman cu multi ani inainte. Si acolo se remarca o coloana sonora superba sustinuta si de Carmina Burana de Carl Orff. De altfel exista mai multe similaritati intre cele doua filme la nivel de realizare cateva scene fiind clar lucrate similar. Dar discutam despre "Merlin" nu despre "Excalibur" deci sa revin la subiect. Nu pot sa zic decat ca soundtrackul e atat de fain incat mi-am pierdut o gramada de timp umbland prin tot felul de underground places pana ce am dat de el (remember - e un film made for TV - nu se gaseste in sine usor, ce sa mai zic de soundtrack). Tema care persista pe toata durata filmului dupa cum am zis este dezvoltata in final, se cheama "Reunited" ca bucata si sustine ultima scena din film care e unul din cele mai touching finaluri din pdv romantic care exista. Doar pentru final, filmul e probabil de vazut in doi.. nu de alta da' daca il vezi solo s-ar putea sa te pocneasca o depresie in functie de cum stai cu nervii... (exagerez, evident... am "rezistat" cu succes - cred.. - de cateva ori... deci see it anyway possible) Incarcarea de semnificatie, replica de final, cadrul, in fine, deja am zis prea mult... see it... iar n-am gasit nicaieri un link la el capturat (din pacate, sau fericire) ca il postam aici. Din punctul meu personal de vedere e cel mai fain final care l-am vazut intr-un film si n-o sa detaliez ce interpretari lipsite de sens i-am gasit pentru ca deja aberez cam mult.

Distributia filmului e una de exceptie: Sam Neill care da un anumit aer de mister, interiorizare, calm dar extrem de puternic, imposibil de uitat personajului principal, Isabella Rossellini ca Nimue - personaj original in acest scenariu care da o latura romantica a povestii superioara celei clasice (Arthur - Guinevere - Lancelot), Miranda Richardson in cred ca cel mai bun rol facut vreodata ca Mab, Martin Short cu acelasi comentariu ca Fryk, Helena Bonham-Carter, Rutger Hauer, vocea lui James Earl Jones, si altii.

Nu o sa mai insist asupra montajului, imaginii, efectelor, etc pentru ca e de prisos sa ma mai lungesc si deja am cam hiperbolizat tot pana acum. Intr-o fraza, nu vezi intr-un film made for TV asa ceva in mod uzual. Pe YouTube se regasesc multe filmulete montate din secvente in general pe fundal sonor de Within Tempation, Nightwish, etc. O sa dau un link la unul ce pastreaza cateva secunde de sound original din final showdown Merlin vs. Mab care atentie, nu e finalul filmului desi ar putea sa para, si care la fel ca multe alte pasaje lasa loc de semnificatii mai adanci in contextul intregului film...

http://www.youtube.com/watch?v=sXTu33CZQ3o

Ce uiti nu te mai poate atinge... pana la urma...

"There's no more. That's the end of magic... " Merlin :) -> Rating: Very Good

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu