duminică, 1 august 2010

Inception (2010)



Am zis-o de multe ori dar tura asta chiar nu am chef de scris. Nu are nici o legatura cu filmul. Other issues ... De fapt nici chef de vazut filme nu prea am, dar in cazul de fata il asteptam de juma' de an, so ... in ciuda interesului cazut below ground level din ultimele zile sau mai bine zis ca mintea mea ii plecata pe cu totul alte directii, am zis, hai sa-l vad daca tot am ceva timp.

Ce pot sa zic din start e ca ratingul pe care am de gand sa-l trec in coada e poate un pic sub nivelul filmului. Ma gandeam sa merg pe varianta cu peste (avand in vedere ca nu dau cu virgula), dar n-ar fi fair. N-ar fi fair fata de alt film regizat de Cristopher Nolan, si anume "Prestige", care din punctul meu de vedere ramane top of the list in filmografia mentionatului (probabil un mare merit avand si cartea/story-ul de la baza, acolo fiind vorba de o ecranizare). Clar "Inception", care a intrat din prima pe pozitia #3 in top 250 IMDb e mai sus decat "The Dark Knight" (care la lansare a intrat pe #1) daca veni vorba de filmele lui Nolan. Dar din punctul meu de vedere e overrated (nu foarte overrated, dar e). Se pare totusi ca regizorul a reusit fie sa-si construiasca o baza solida de fani, ori a prins "frecventa" perfecta pentru publicul american (nationalitate majoritara printre userii IMDb din ce stiam). Oricum ar fi, poate e mai nimerit sa las valorizarea "Inception" (care am concluzionat deja ca e un film bun) deoparte si sa vorbesc un pic despre ce-ar fi de vazut.

La momentul curent (care e unul destul de prost vis-a-vis de focus pe orice in ce ma priveste, in caz ca nu era deja clar din intro) nu imi vine imi minte nici o productie mai deosebita care sa exploreze ca subiect ceva ce se numeste Lucid Dreaming in termeni de specialitate (cel putin nu atat de direct ca aici). Din punctul asta de vedere "Inception" are un plus mare si subiectiv de la mine pentru ca a intrat pe o nisa pe care cel putin eu cred ca se poate merge si dezvolta la nivel de story foarte mult. Si mai mult decat atat, daca arunci un ochi pe linkul de mai sus, e poate aparent SF, dar un SF care pleaca din ceva cat se poate de real = exista posibilitatea de a visa lucid. Personal sper sa am destul timp candva (da' cum ce tinde de hobbies vad ca se cam duce la zero ... don't know cand o sa fie asta :|) ca sa explorez un pic mai mult zona pentru ca e o arie unde is destule chestii nu foarte clar explicate, si care cum ziceam :) pe langa alte aspecte, poate fi o sursa fantastica pentru story writing ( iar cele mai faine povesti is alea la care in final nu esti sigur cat de povesti is ;) ).

Deci despre ce e vorba pana la urma in "Inception", ca deja am inceput sa fac o salata din intrarea asta .. (am zis ca nu-s in cea mai buna dispozitie de scris). Pai ... pe scurt subiectul se invarte in jurul unui grupulet de indivizi specializati in furtul de informatii la nivel cerebral = plecand de la ce ziceam mai sus - "lucid dreaming". Povestea se complica in momentul in care liderul grupului - DiCaprio in film - primeste o propunere aparent extrem de dificila, si anume de a planta o idee in mintea cuiva in loc de a fura una. Asta in schimbul rezolvarii unei probleme ... de familie ... sa zicem, ca sa nu spun chiar tot :) cu radacini adanci si intortocheate ce tin de un amalgam de vise, subconstient, romance, etc.

Cum ziceam filmul e bun. Pe partea de "science" ca sa zic asa, daca as fi expert probabil as gasi multe hibe, dar nu-s, iar din ce vad (si doua - trei info care le mai stiu) arata chiar relativ credibil pentru mine (cum ziceam nu-i chiar asa SF cum ar parea) = posibilitatea existentei mai multor layere/nivele de vis, trezirea cand mori sau la un "kick" ( :) see the movie to get it ), etc, toate astea is elemente cat se poate de reale. Exista insa destule parti unde filmul cade in derizoriu, secundare dar sunt acolo = la nivel de dialoguri, prea mult shooting pe ici pe colo, etc. Pentru asta eu as da vina pe regie in special (iar cum regizorul e si scenarist in cazul de fata cu atat mai mult). Si daca tot am ajuns spre zona de movie making: Ca efecte arata bine. Ca sound e ok. Ca imagine nici un film de Nolan nu mi-o luat ochii (cu exceptia "Prestige") - nu se-ntampla nici aici (ma rog, director de imagine e Wally Pfister - dar filmografia celor doi la titluri importante se confunda).

Tragand linia, in final ca argument in plus pentru ce ziceam in start vis-a-vis de rating, pot sa spun ca ideea e excelenta, story-ul e ok, realizarea e ... peste medie - deci cu alte cuvinte pe aceeasi linie se putea mai bine :) oricum merita vazut.

Rating: 4 out of 5

PS - Later edit : Mi-am adus aminte ca am uitat ceva :) - in ciuda faptului ca probabil a devenit obsesiv de des mentionat prin ce scriu. Daca ti-a placut "Inception", cauta "Ubik" de P.K. Dick & read it - nu e strict acelasi lucru - basic lucid dreaming - dar sunt foarte multe similaritati la nivel de concept si e dus ceva mai departe spre granita life & death ;) + nush daca n-am mai zis-o dar cartea poate fi considerata de referinta pe nisa asta.




2 comentarii:

  1. Salut, in legatura cu alte filme care exploreaza "lucid dreaming" incearca "Waking Life". Eu as zice ca face o treaba mult mai buna decat Inception și e fără impuscaturi!

    In plus, Waking Life iti arată un astfel de vis in loc să-ți spună "fii atent, ăsta e un vis" și pe urmă să se transforme in James Bond. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Mersi de recomandare. Trecut titlul pe lista de vazut :)

    RăspundețiȘtergere