vineri, 31 decembrie 2010

Red (2010)




Retired Extremely Dangerous - asta ar fi titlul expandat in varianta completa. Cand am auzit de film prima data mi-a parut bine ca o sa am ocazia sa vad totusi un action movie cu un Bruce Willis in rol ceva mai consistent decat figuratia din "The Expendables", simulacrul de comedie rasuflata "Cop Out" sau cel mai jalnic "Die Hard" din serie = ultimul. Cand am vazut trailerul asteptarile mele au cazut insa destul de mult, si eram deplin convins ca "Surrogates" o sa ramana probabil in continuare cel mai bun film al mai sus mentionatului din ultimii trei ani (unde avand in vedere ca e vorba de SF, cel mai bun = cam la o cincime din ce-a fost "The Fifth Element" odata ...). Mai mult ... cand am auzit ca "Red" mai e si bazat pe banda desenata ... (cum a fost si "Surrogates" by the way) am zis ca e clar, si am trecut filmul de pe lista "de vazut" pe lista de "vazut cand oi avea mai mult timp" (adica dupa vreo doi ani de la lansare ...). Si-asa am lasat balta "Red" pana ce am aflat ce filme au fost nominalizate la Globurile de Aur de anul viitor. Nu pun cine stie ce pret pe Globurile de Aur in general (juriul care acorda distinctiile e destul de restrans ca numar comparativ cu Oscar, BAFTA, etc) dar oricum faptul ca am vazut "Red" pe lista de nominees pentru cel mai bun film - chiar daca e pe sectiunea comedii/musicals - a reusit sa-mi trezeasca interesul din nou ... Si nu degeaba :) ...

Ca story il avem pe el - Frank Moses (Bruce Willis) - agent CIA pensionat care-si petrece zilele flirtand (sau cel putin incercand sa faca asta ...) cu ea - Sarah Ross (Mary Louise Parker) - operatoare telefonica pe la un serviciu administrativ responsabil cu pensia lui. Ei, inceputul asta de comedie romantica ia o turnura ceva mai apropiata de "Greu de Ucis" cand intr-o noapte linistita casa pensionarului nostru si implicit el e vizitat de un detasament de trupe de asalt. Dupa ce resedinta ii e transformata in strecuratoare si commandoul inamic neutralizat cu o eficacitate demna de tineretile lui John McClane, agentul pensionat se hotaraste sa iasa temporar din rezerva, pleaca spre Kansas de unde isi inhata literalmente potentiala iubita (pe ideea ca langa el e mai sigura viata, sau cel putin se simte ca traiesti intre aversele de gloante), si incepe o investigatie prin care sa se lamureasca cine si de ce il vaneaza. Ei ... si aici ajungem la partea interesanta din film. Pot sa zic ca fostul agent CIA e urmarit tot de CIA, ca incepe sa adune un grupulet de alti pensionati care sa-l ajute, ca tot grupuletul pare a fi pe o lista neagra de eliminat printre altii, si cred ca mai pot sa mai zic si altele fara sa dau prea mult din story, dar totusi ma opresc la atat. Ideea e ca de mult mult timp n-am mai avut efectiv un story atat de consistent intr-un action movie, care nu se vrea nici thriller, nici drama, nici nimic mai sofisticat ci doar action movie cu o nuanta clara de autoironie/comic/satira cum vrei s-o iei vis-a-vis de "conceptul" de agent secret. Mai exact ai o intriga dezvaluita treptat si cu un twist de final aproape la nivel de un Bourne movie, presarata insa pe parcurs cu momente desprinse parca dintr-un "Space Rambo" la cat de SF par si se si vor a parea.

Fara sa ma mai lungesc cu detalii tehnice, probabil punctul forte al filmului sta in distributie - pe langa cei amintiti deja: Bruce Willis (care are meritul de a fi salvat multe filme cum ar fi cele amintite in start, dar aici in sfarsit are si un script decent) si Mary Louise Parker ( care nu m-a impresionat ever, pana aici ... don't know why it happens here .. probably reminds me of somebody .. :) ), grupul de fosti agenti, spioni, etc scosi de la naftalina ii include pe Morgan Freeman, John Malkovich (intr-un rol demential la propriu de paranoic), Helen Mirren, Brian Cox, Richard Dreyfuss, Ernest Borgnine.

Concluzie: filmul e reconfortant, e funny si e destul de complex ca sa depaseasca asteptarile care le ai daca vezi doar trailerul :) Astea fiind zise, sper la anul sa am suficient timp sa scriu macar atatea postari cate am avut anul asta ;) Pana atunci: La Multi Ani !

Rating: 4 out of 5




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu