duminică, 15 aprilie 2012

John Carter (2012)




Considerand ca is fortat de termene sa fiu in "continuous work mode" in ciuda perioadei (cel putin pana maine), si ca am si pierdut o zi prin aeroporturi ma gandeam sa sar intrarea de weekendul asta. Dar am profitat ieri de scurta revenire pe-acasa si mi-am rupt doua ceasuri sa vad "John Carter". Si am ceva care merita sa ma chinui sa scriu the weekly blog entry, chiar daca e pe ultima 100 de metri ...

Poate se stie sau poate nu, dar se pare ca filmul asta a fost a pretty big flop la box office pentru Disney (principalul producator) fata de asteptari. Nu stiu de ce mi-a venit in minte "Prince of Persia" cand am auzit asta. Si nu stiu de ce m-am asteptat sa am aceeasi parere contrara cu publicul american care am avut-o si acolo (ca in Europa se pare ca totusi titlul de fata s-a descurcat ceva mai rezonabil). Dar o sa revin la diferentele mele de opinie mai incolo ca-i mai putin important. Hai sa discut intai despre subiect.

"John Carter" e a doua creatie de anvergura = nu stiu cate carti, a lui Edgar Rice Burroughs, mult mai cunoscut pentru .. "Tarzan". By the way, asta a fost un motiv de indoiala .. pentru ca in ce priveste omul junglei is departe de a fi cine stie ce fan. In cazul de fata avem un ofiter de armata care dupa razboiul de secesiune nu prea mai are chef de viata militara si se apuca de cautat aur. Pe care il gaseste odata cu un portal spre .. Marte. Stiu .. si eu cand am auzit de poveste mi s-a parut ca autorul lui "Tarzan" a incercat fara voie si un prequel la "Planet of the Apes" al lui Pierre Boule, cu un rezultat de salata salbatico-intergalactica buna cel mult ca literatura de banda desenata de mana a doua. Dar ceva din trailer (un aer de .. "Star Wars" :) ca sa fac salata completa) m-a facut sa-mi pastrez un pic de speranta.

Si s-a confirmat, pentru ca spre deosebire de mega-productiile a la "Transformers" sau ca tot e acuma pe ecrane "Wrath of the Titans" (pe care nu l-am vazut, dar imi vine foarte greu sa cred ca are ca poate sa-si depaseasca predecesorul la un nivel la care sa-l aduca peste medie), aici avem poveste. Plus ceva ce respectivele de mai sus viseaza probabil ca au dar e doar un simulacru: "the epic feeling". O, da :) ... "John Carter" reuseste ambele. O sa incerc sa ma abtin de la spoilers, dar contextul teleportarii pe planeta rosie, factiunile aflate in conflict pe-acolo, partea de romance, chiar si o bucatica de telenovela, si nu in ultimul rand cu un twist nu extraordinar de spectaculos (si posibil previzibil daca poti rationa rapid cat de stupid ar fi scriptul daca n-ar fi acolo) dar oricum suficient de bun pentru final ... well, sa fim sinceri ... cred ca nici daca am ajunge la "Transformers 10" (Doamne fereste !) n-am vedea asa ceva.

Filmul are si partile lui mai putin reusite ca de exemplu, faze cliseice si unele scene cam trase de coada. Dar se iarta pentru ca pana la urma nu se ia pe sine chiar atat de in serios ca sa le simti prea puternic. Ca rezumat, cum am lasat de inteles si mai sus, in loc de "Tarzan" mixat cu "Planet of the Apes", ce primesti e mult mai aproape de un "Prince of Persia" amestecat cu "Star Wars" (pot fi si mai exact - primul "Star Wars"). Protagonistii is ok - sincer sa fiu parca perechea de aici a fost ceva mai reusita la chimia dintre personaje decat titularii mai cunoscuti din "Prince of Persia" ( desi e foarte posibil sa fiu eu subiectiv vis-a-vis de partea feminina :) ). Efectele is faine .. In rest nu stiu ce sa mai zic .. A, ba da ..

Cu riscul sa plictisesc o sa inchei cu o refulare vis-a-vis de cretinismul in crestere a spectatorului pare-se in special american. Poate e gresit sa generalizez, desi box officeul filmului imi da premise, dar cred ca printre primele reviewuri peste care am dat pe IMDb erau cateva care ziceau de boring, fad, etc . Tin minte ca era chiar si un thread care compara "John Carter" cu "Wrath of the Titans" (tre' sa-l vad si pe asta ... ca sa ma conving ca totusi nu aberez). Ma depaseste nivelul de inteligenta necesar pentru un script care sa vibreze cu intelectului publicului majoritar. Poate (sper) gresesc ... Si poate e doar o problema de marketing incredibil de prost aici si marketing de premiu Nobel (daca ar exista pentru asa ceva) la .. "The Hunger Games" spre exemplu. Totusi, sa afirmi ca filmul asta e boring .. sa inteleg deci ca "epic" mai nou inseamna Michael Bay style - fum, ceata si explozii - una la cinci minute .. sa simti actiunea, sau cealalta varianta sa faci incasari e daca ai teen love story lacrimogen. No comment ... Imi pare totusi bine ca exista inca titluri care stiu cat de complex trebuie sa fie un script ca sa obtina un amestec decent cu restul - actiune, comic, etc ca sa nu-ti insulte inteligenta. Imi pare rau ca probabil datorita incasarilor care le au vor fi din ce in ce mai putine .. So, go see John Carter. It's fun, it's epic & it's witty enough ;)

A ... si Sarbatori Fericite evident :)

Rating: 4 out of 5





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu