joi, 19 februarie 2009

Oscar '09 - Cinematography




Daca undeva in finalul intrarii despre montaj spuneam ceva de genul ca s-ar putea sintetiza la modul cum e spusa o poveste vizual, prin a povesti intelegand a pune cap la cap capitolele, as putea zice acelasi lucru si aici, adica imaginea e tot modul cum e spusa o poveste vizual dar prin prisma continutului capitolelor. Imaginea e probabil cel mai important aspect din punct de vedere vizual din cadrul unui film, si cred ca pe undeva intr-o intrare mai veche am riscat o afirmatie ca ar reprezenta chiar esenta unui film ca arta vizuala. Aici intra tot ce tine de cadraj, filtre, unghiuri si moduri de filmare, etc, samd. Daca ajungi sa spui despre un film cat de pictural, viu, sau spalacit, sec arata, la imagine te referi.

Nu stiu cat de necesara era toata introducerea asta, sau cat de utila/la obiect/importanta, da' m-am simtit dator s-o fac avand in vedere ca anul trecut am sarit peste imagine in intrarile Oscar related. Revenind la nominalizarile de anul curent, ca si in intrarea trecuta, iar am un outsider ca preferat (guess who) si iar vad destul de clar cam pe unde va ateriza Oscarul (guess where). Sa vedem...

Ca outsideri, daca tot am folosit termenul mai sus, ar fi "Changeling" si "The Reader".

Imaginea la "Changeling" e semnata Tom Stern. In general un regizor lucreaza de obicei pe cat posibil, cel putin de la un punct al carierei cu acelasi director de imagine, pentru ca partea asta e strans legata de feelingul/amprenta unui film. Asa se intampla si aici, Tom Stern fiind responsabil cu partea de imagine pe filmele lui Clint Eastwood cam de prin 2000 incoace ("Mystic River", "Million Dollar Baby", etc). Filmul in sine e o productie nu foarte digerabila, in sensul ca e real facts based, si prezinta o poveste aproape incredibila din Los Angeles de la inceput de secol XX. Ca main line e vorba de "gasirea si livarea" unui copil disparut de catre politia locala catre mama acestuia.. cu o mica problema.. wrong kid. In ciuda finalului... oarecum.. mai luminos, filmul iti lasa o impresie de realitate neagra, dura si rea, the main idea de mai sus fiind doar o mica parte dintr-un context care variaza de la stupefiant la lugubru. Imaginea sustine bine per ansamblu tot filmul. Nush daca as putea remarca ceva anume, dar mi-au ramas in memorie tonul destul de dark si filtrele folosite in sensul asta... totusi nu cred ca e ceva extraordinar.

Ca preferinta personala la categoria asta am "The Reader" by Chris Menges & Roger Deakins - probabil cei mai titrati dintre cei nominalizati aici. Menges a semnat imaginea printre altele la "Killing Fields" si "The Mission" iar Deakins e daca nu ma-nsel la a saptea sau a opta nominalizare la Oscar. However... pana la "The Reader" nu m-a dat pe spate ca sa zic asa nici un film cu Roger Deakins trecut la imagine in lista de credits, ba chiar din contra, anul trecut pentru "No Country for Old Men" mi s-au parut complet aiurea aprecierile la capitolu' asta (crek am scris ceva pe blog in sensul asta si la vremea aia). "There Will Be Blood" care a luat si Oscarul a fost net superior. Revenind.. in imaginea din "The Reader" sunt o serie de scene care fie prin cadraj, fie prin constructie, fie efectiv prin tonalitate sunt bazate pe contrast... poate nu chiar atat de evidente. Avand in vedere, ca pe undeva pe la mijlocul filmului imi creasem deja o interpretare (poate destul de proprie... sau nu...) relativ la cam ce vrea sa transmita = o constructie in antiteza a doua caractere (again, I'll be back with more... cand o sa vb de scenariu), mi-a sarit in ochi modul de filmare pe anumite bucati ( sau poate "am vazut" ceea ce doream eu sa vad... :) ). Oricum, concluzia e pana la urma... ca din punctul meu de vedere si pe directia pe care-l vad eu... imaginea aici sustine cel mai bine dintre toate nominalizarile ideea transmisa de film. Din pacate, nu stiu sa fi luat vreun premiu pana acum.. + am auzit pareri cum ca ar fi inferioara imaginii de Roger Deakins din alte doua filme de anul asta = "Doubt", "Revolutionary Road" (care insa n-au fost nominalizate la Oscar..). Anyway, hope for a surprise here...

Imaginea din "The Curious Case of Benjamin Button" e semnata de Claudio Miranda, nume care sincer nu-mi zice nimic. S-a bucurat de ceva aprecieri, deci ca sanse la Oscar presupun ca ceva ceva ar fi... desi... nush.. Mi se pare mult prea filtrata... si prea spre sepia in unele parti.. desi poate se potriveste cu tonul filmului in bucatile respective... Mai mult, nu prea am ce comenta.

Daca in cazul de mai sus nu pot sa zic ca n-are chiar ce cauta aici, ma depaseste sincer nivelul de apreciere de care se bucura imaginea din "The Dark Knight" si plasata ca una din favorite la categoria asta de mai multe surse (+ ca a luat deja ceva premii).... For God sake... crek e o confuzie aici MARE cu partea de VFX ... nu-i acelasi lucru totusi. In primul rand, imaginea din "Batman Begins" mi s-a parut mai buna si n-a luat Oscarul (poate cam singura parte la care "Batman Begins" mi s-a parut mai bun ca "The Dark Knight"). In al doilea rand, imaginea din "The Prestige", probabil e cel mai sus in topul filmelor la care a lucrat Wally Pfister (the man with the camera) pana acum - si chiar ma asteptam sa castige in anul ala, dar a fost preferat "Pan's Labyrinth" (care tot mai bine la VFX sta). Deci sincer, nu cred.. si sper sa am dreptate, ca "The Dark Knight" ar avea sanse mai mari fata de alte nominalizari de anul curent.. imaginea nu e slaba.. dar.. e cam sub restul.. poate la acelasi nivel cu "The Changeling", asa o vad eu.

"Slumdog Millionaire" cu imagine de Anthony Dod Mantle (alt nume de care n-am auzit pana acum) e clar favorit anul asta. N-am absolut nici o obiectie (la preferinta legata de "The Reader" sunt, ca si data trecuta, destul de subiectiv..). E o imagine superba. In primul rand e foarte variata. Sunt o gramada de filtre, o gramada de unghiuri, planuri diverse, are si kinetic camera ( cine a mai citit din ce-am mai scris de-a lungul timpului probabil stie ca ma enerveaza - dar aici e ok :) ). Sunt cateva cadre care mi-au ramas in minte (si cum am zis si acu vreo doua postari asta e si din cauza montajului): un cadru cu o fetita in secventele cu luptele de strada din start, primul cadru cu Latika in ploaie din partea de inceput a filmului, planurile apropiate din studioul "Want to be a Millonaire" cu Jamal si prezentatorul emisiunii, si altele.. ma rog.. nu stiu.. poate nu e relevant.. dar in momentul in care la juma de luna, o luna, un an, doi, trei, cu cat mai mult, dupa ce-ai vazut un film tii minte un cadru, cred ca inseamna ca directorul de imagine si-a atins scopul. In concluzie, as prefera, in continuare, ca "The Reader" sa ia statueta, dar daca ajunge la "Slumdog Millionaire" n-am nici o problema la cat de fair si pe merit s-ar acorda :) .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu