Montajul de film e una din categoriile - so called technical - carora in general nu li se acorda cine stie ce atentie. Are insa poate ponderea cea mai mare dupa imagine (poate chiar aproape egala..) in partea vizuala a unui film. Un film cu o imagine buna, dar montat prost = cadre prea lungi, alternante aiurea sau chiar incoerenta intre scene e compromis. Pe de alta parte un montaj bun poate ridica un film cu o imagine mediocra, si chiar (sper sa nu exagerez) un scenariu slabut... Prima parte e evidenta, mai tai din cadre, mai scurtezi/interpui cu altceva o scena lunga luata prin kinetic camera sau filtrata prin nush ce culoare, chestii care in exces din pdv time length ar da dureri de cap. A doua parte tine de faptul ca la montaj se mai taie, se mai adauga, se mai modifica scriptul dupa care se face un film pana ce rezultatul e ok. De asta o gramada de regizori au plecat initial din departamentul asta (si de asemeni o gramada de regizori se implica consistent in montajul unui film).
Ok, lasam partea de cultura generala legata de movie editing (mai ales ca nu profesez in domeniu totusi si risc sa incep sa aberez complet acusi) si revenim la nominalizarile de anul asta. O sa fiu scurt (din acelasi motiv cu paranteza anterioara). Avem dupa cum urmeaza:
- "The Curious Case of Benjamin Button" - e un story lung din pdv temporal al desfasurarii actiunii care incepe din prezent de pe patul de spital al unei batrane muribunde si e redat prin flashbackuri care compun the main part of the movie practic; nu vad ceva extraordinar pe partea de montaj cu exceptia evidenta a compunerii de care ziceam = modul cum e alternata secventa de flashback dintr-o perioada - current time - secventa de flashback din alta perioada, dar... e un exemplu prost pana la urma cred pentru ca tine in mare parte de scenariu si mai putin de ce a adus montajul
- "Milk" - la fel, e construit cam in acelasi stil, pe alternante de intrari intr-un jurnal si momentele efective ca flashbackuri de lunga durata, dar aici tind sa cred ca montajul a avut un rol mai puternic pe partea asta (= a intrat si peste scenariu)... nush, nu as putea descrie de ce, e doar un feeling; in plus poate ar mai fi de remarcat si integrarea periodica de materiale reale inregistrate din anii '70 in cadrul filmului (a caror selectie mai cade si in sarcina departamentului de editing)
- "The Dark Knight" - un super-hero movie e un film de actiune pana la urma, iar intr-un film de actiune (sau intr-unul cu un ritm mai alert ca sa nu restrang categoria) montajul are un rol mai important decat intr-un film cu o desfasurare normala = exista urmariri, scenele cu efecte de genul explozii & stuff, chestii care necesita ceva mai multa migala sa-i zicem la partea de montaj + aici montajul, cum e imbinat materialul filmat, are foarte mare importanta in crearea de atmosfera, de tensiune - iar in "Dark Knight" partea asta iese de minune
- "Frost/Nixon" - nu am vazut tot filmul ca sa-mi exprim un punct de vedere; din cat am apucat sa vad, nu ar iesi foarte tare in evidenta cu ceva la montaj... dar.. nu am vazut fix partea mai importanta cred = redarea interviului in sine (filmul are ca tema un interviu in mai multe sesiuni dat de Richard Nixon dupa Watergate unui realizator de televiziune britanic - David Frost); o bucatica minimala din sectiunea asta care am reusit s-o prind a fost insa destul ca sa-mi dau seama care ar fi motivul pentru care a fost nominalizat la categoria curenta... = modul in care e redata toata confruntarea efectiva Frost vs Nixon; probabil ca daca si restul e asa are ceva sanse aici
- "Slumdog Millionaire" - da, mi-a placut filmul clar; de asta il vad castigator la o gramada de categorii :) - totusi, obiectiv, filmul e montat perfect cu riscul de a folosi superlative ... nush... avem iar perspectiva de flashback; perspectiva de flashback e pe vreo doua planuri = the night before si viata personajului principal; deci pana la urma sunt vreo trei planuri, cele amintite si prezentul, care merg intretaiate cat se poate de armonios pe aproape toata durata filmului.. dupa asta, filmul are si parte alerta (vis-a-vis de ce scriam mai sus la "The Dark Knight") iar in partea asta nu vad gauri in montaj - te tine, din nou cu riscul de a folosi clisee, cam cu sufletul la gura; in plus, pot sincer sa zic ca sunt bucati care mi-au ramas in memorie efectiv din cauza montajului (si a imaginii) = secventele din inceputul filmului cu luptele de strada (n-o s-o detaliez, dar e mult mai complex decat suna modul cum e lucrata partea aia), scena telefonului din final cu alternanta cu alt plan care iar n-o s-o detaliez ca sa nu dezvalui din subiect ( = see the movie to get it :) ) si mai sunt si altele
Bottom line - concluzie : "Slumdog Millionaire" winner (cu mici sanse si la celelalte.. except "Benjamin Button" ..... de fapt... nevermind.. "Slumdog Millionaire" winner... :) pana la urma montajul inseamna sa zici o poveste vizual in primul rand... iar aici povestea e povestita cel mai frumos)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu