miercuri, 18 februarie 2009

Oscar '09 - Directing




Am evitat anul trecut sa trec prin categoria regie. Asta pentru ca in general mi-e destul de greu sa apreciez cat de bine e coordonat un film si in special sa fac o diferenta clara intre partea asta si rezultatul final ca un intreg - care e evaluat ca best movie of the year. Probabil - cu accent pe probabil - rolul principal al unui regizor pana la urma e coordonarea on the set = a actorilor, camera, etc, dar nu se rezuma doar la asta ci merge totusi si pana la implicare in alte aspecte, plecand de la montajul final cum ziceam si data trecuta si pana chiar la detalii tehnice like VFX or others. Ca o sinteza, e pana la urma capacitatea de a imprima un anume feeling intregii productii (care in cazul unei regii proaste nu exista).

In ce ma priveste cum ziceam nu prea fac o separare intre cat de bine reuseste un film sa transmita o anume idee (legata de feelingul de mai sus) si cat de puternic e in sine ca film ( nu, nu-i totdeauna acelasi lucru :) desi in general cum am zis, in ce ma priveste se suprapun destul de mult). Anul asta insa sa zicem ca din pdv regie, atat in ce-i legat de partea asta - de idee transmisa, cat si efectiv jocul actorilor pe ansamblu = coordonarea on the set, le vad in alta parte decat la cel mai bun film per ansamblu. In concluzie si entry-ul curent.

O sa incep cu ce nu cred ca o sa aiba succes la categoria asta: "Milk" si "Frost/Nixon", respectiv Gus van Sant si Ron Howard. Ambele sunt filme biografice bazate pe real facts. Ambele sunt filme bune, dar mie personal nu mi s-au parut a avea vreun mesaj extrem de puternic + "Milk" mi se pare mai jos din pdv regie ca "Frost/Nixon", iar "Frost/Nixon" e departe de "A Beautiful Mind" (alta biografie) pentru care Ron Howard lua Oscarul pentru regie in 2001.

Multa lume zice despre "The Curious Case of Benjamin Button" ca ar fi cel mai bun film din cariera lui David Fincher. Personal cred ca "Fight Club" e mai sus, nu cu mult, dar mai sus - si in special ca regie, dar nu exclud ca Oscarul sa aterizeze aici (desi cred ca daca se intampla asta e mai mult politically correct = regizor american, trecut cu vederea de academie de multe ori pana acu, decat efectiv legat de valoarea filmului la capitolul asta)

Intre "Slumdog Millionaire" si "The Reader" mi-a fost destul de greu sa ma decid ce prefer. "Slumdog Millionaire" regizat de Danny Boyle e indiscutabil, privind obiectiv, unul din cele mai bune (si mai powerful) filme a anului trecut. In plus, acu' aproximativ un an cand scriam despre un thriller sf "Sunshine" remarcam o evolutie la Danny Boyle, cel putin prin prisma preferintelor mele, de la "The Beach" care a fost mediocru, la "28 Days Later" si "Sunshine" care au fost cam la fel de bune, cu un mic plus pe partea de regie poate pentru ultimul. "Slumdog Millionaire" e iar un pas inainte, si sincer cele mai mari sanse pentru Oscar aici le dau (poate ar trebui mentionata totusi si Loveleen Tandan pe post de co-director from India ceea ce academia americana se para sa fi uitat). Dar cu toate astea...

(some spoilers ahead) "The Reader" by Stephen Daldry, probabil vazut ca outsider complet la capitolul regie a fost filmul care nush cum sa zic... m-a lovit cel mai tare... din pdv relatii interumane... sau poate mai exact, prin prisma diferentei intre a fi uman si a nu fi uman (I know it may sound weird... the classic phrase: see the movie to get it :) ). E un film al carui subiect pe scurt, se concentreaza pe implicatiile unei prime idile din adolescenta unui tanar german pe parcursul vietii acestuia, afland ca prima sa iubire, mai in varsta, undeva la vreo 10 ani sau mai mult dupa razboi nu a fost altceva decat gardian SS in timpul Holocaustului, responsabila de moartea a cateva sute de oameni. O sa reiau discutia cred/sper la o categorie de scenariu (unde iar nu prea as fi vrut sa comentez). Sunt subiectiv insa... Oricum, e filmul care a reusit sa ma puna cel mai mult pe ganduri, si plecand din start, pana in final sa contureze un mesaj si o idee destul de clara. Atat de clara (si atat de pus pe ganduri) incat am pierdut cred juma de ora sau mai bine sa dau un reply pe IMDb (chestie care o fac crek o data de doua ori pe an, si niciodata la dimensiunea unui ecran de text), cuiva care nu vedea decat relatia cu Holocaustul din tot filmul desi asta nu-i altceva decat un context pana la urma... cel putin asa il vad eu... As prefera ca Oscarul de regie sa ajunga aici (ceea ce nu cred, si oricum daca tot veni vorba, asta e tot un context de dragul discutiei :) neavand prea mare importanta in sine). Asta in special prin prisma mesajului transmis cat si a modului cum e coordonata toata pelicula.. desi inca o data, sunt cam subiectiv = am o interpretare proprie a filmului... dar poate pana la urma o regie buna asta inseamna... sa-ti dea posibilitatea sa extragi tu un mesaj poate nu atat de evident la suprafata din tot filmul...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu