luni, 9 februarie 2009

Oscar '09 - Sound Categories




Asa cum ziceam tura trecuta, in aria audio a Oscarurilor, la capitolul sunet ar fi doua categorii - mixing & editing. Pentru ca duc lipsa acuta de timp, o sa recurg la un copy-paste nesimtit din intrarea de anul trecut pe aceeasi tema in care am explicat pe scurt cam care ar fi diferenta:

Sound Mixing - in traducere libera mixaj sunet - se refera pe scurt la cum tot ce tine de sunetul unui film de la efecte, la coloana sonora sau dialog, e aranjat, integrat si mixat intr-un soundtrack final cat mai clar din toate punctele de vedere cum ar fi de exemplu nivelul tonalitatilor, distinctia intre ele, si altele, care reprezinta in definitiv rezultatul auzit de ureche. Sound Editing - tradus oarecum impropriu ca montaj sunet - se refera la partea de inregistrari voce, efecte, sunete de ambient precum si prelucrari individuale ale acestora = materialul pe bucati intr-o stare mai mult sau mai putin bruta. Ca sa n-o mai lungesc, o explicatie poate ceva mai detaliata se poate gasi in inceputul interviului de aici: http://www.tcm.com/thismonth/article.jsp?cid=67244 cu un inginer de mixaj ce a lucrat la "Black Hawk Down" printre altele.

Revenind la 2009, si nominalizarile curente, acestea sunt (cam ca in general de altfel..) aproape similare la cele doua categorii: "The Dark Knight", "Wall-E", "Wanted", "Slumdog Millionaire". Singura diferenta intre cele doua categorii ar fi "Iron Man" la Sound Editing si "The Curious Case of Benjamin Button".

In ce priveste partea de sound editing de anul asta, personal vad "Wall-E" mult peste restul. E o productie in care efectele/prelucrarea sonora fac mai mult de jumatate din film. In ce priveste restul, "Iron Man" (superhero movie cu... un om de fier = armura zburatoare mai exact.. ca rezumat scurt pt cine nu l-a prins) are explozii, voci robotizate, explozii, rachete vajaitoare, iar explozii... care s-ar incadra destul de bine pentru nominalizarea curenta, dar sincer ... seen that before. Tot la seen that before, dar parca un pic mai sus, intra si "Wanted" cu efectele de sunet in perioadele de bullet-time (slow motion) + bataile de inima.. etc. Ca paranteza, partea de sound editing cred ca e de altfel cel mai bun aspect din "Wanted", filmul centrat pe o organizatie secreta de asasini care ucid dupa cum le dicteaza soarta .... where soarta = un razboi de tesut .... fiind din punctul meu de vedere ca scenariu, cam idiot pana la un punct cel putin, unde are un twist, revenind din nou dupa incet incet la un nivel din nou cam .. pueril ca sa ma exprim ceva mai elegant. "Slumdog Millionaire" nu as putea zice ca se remarca prin loud noises ca ultimele exemple de mai sus nefiind film de actiune, si concomitent nu as putea spune ca s-ar remarca prin orice altceva anume la nivel de sound editing in sine, dar partea asta completeaza totusi cumva perfect sunetul filmului per ansamblu = nu pare a lipsi nimic, nu pare a fi nimic in plus... Am lasat la urma "The Dark Knight". In ultimul Batman avem iar explozii, scrasnete si tot felul de gadgeturi care se intind, zboara, pocnesc, etc ( care tin tot de sound editing pt. ca evident nu-s live recorded :) ). Avem si un mare minus in opinia mea, vocea lui Christian Bale in cateva locuri, care pare a unui Darth Vader in copilarie dupa ce isi pune masca (diferenta cretina fata de timbrul normal). Chiar si asa, eu pe "Dark Knight" l-as vedea ca principalul contracandidat la Oscar pentru "Wall-E". Totusi... sper ca academia sa nu fie chiar chioara... pardon... surda... pentru ca, dupa cum ziceam... "Wall-E" it's one level above the rest & Ben Burtt (from "Star Wars", "Indiana Jones", etc) e intr-adevar cineva in domeniu & to prove my point:







Sa trecem la sound mixing. Ca sa readuc un pic aminte ce am citat de anul trecut din propriul blog mai devreme, aici e vorba de rezultatul final in ce priveste sunetul per ansamblu pentru un film = cum se imbina toate : efecte, voice, score, songs (eventual..), etc. Se intampla totusi destul de des ca un film care sa ia premiul la o categorie din cele doua sa il ia la ambele, desi e o diferenta clara (care nu se prea cunoaste insa..). Deci... cu alte cuvinte aici l-as vedea tot pe "The Dark Knight" ca preferat de academie. Si e intr-adevar destul de sus la punctul asta (vezi numai partea de pe finalul scenei de urmarire... daca amintirile auditive nu ma inseala cumva, ceea ce-i posibil avand in vedere ca l-am vazut asta vara). In plus prin faptul ca n-a primit o nominalizare pentru coloana sonora de altfel in ton perfect cu atmosfera filmului, semnata James Newton Howard & Hans Zimmer, s-ar putea sa se compenseze printr-un premiu la o categorie de sunet. Sper ca nu la ambele, pentru ca daca mai sus as fi preferat "Wall-E", aici cel mai sus vad "Slumdog Millionaire". Tot montajul de sunet e superb - alternantele intre galagia orasului + toate zgomotele de fond, sonorul din studioul tv, partea de soundtrack efectiv, suprapunerile intre toate astea (vezi scena din gara), partea de fading in & out, de reverb aplicata pe diverse trackuri, etc... Pentru urechile mele a fost cel mai profesionist lucrat dintre toate cele de mai sus, la un nivel incat sa-mi aduca aminte de ce candva am vrut sa ma ocup efectiv de montaj sunet si inca n-am renuntat total la idee (si nici n-o sa renunt vreodata :) in a way or other will be done I hope...). Ca sa epuizez si pe restul inainte de a incheia.. "Wanted" chiar daca la efecte e ok, per ansamblu nu mi se pare cine stie ce... iar "Benjamin Button", ori l-am auzit eu in conditii prea proaste... ori parca e cam de umplutura aici... (probabil prima varianta).

Chiar daca as vrea sa mai bat campii pe categoriile astea, pentru ca asa cum rezulta si din ce scriam mai sus, e probabil capitolul care ma atrage cel mai mult din toata industria de film, cam tre' sa termin aici pe moment because -> criza obisnuita de timp...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu